zaterdag 16 april 2016

EEN BUCKET BAG IN KURKLEER

bucket bag in kurkleer 1

Ik maak tassen. Veel tassen. Ik schreef zelfs een boek over het maken van tassen. Het is dus wel fair to say dat ik hou van alles wat met tassen te maken heeft. Dus toen Mieke me contacteerde met het nieuws dat ze een webshop opende vol met tassenmateriaal kon ik niet anders dan een denkbeeldig gat in de lucht springen. Zeilringen, leren riemen, sluitingen en holnieten op één adres en enkel een muisklik verwijderd, fantastisch toch?
Maar naast deze fournituren heeft k-bas ook iets nieuws aan te bieden, namelijk kurkleer en enthousiast als ik was, wou ik dat uiteraard een keer uitproberen.



"BIJ DEZE TAS KOMEN ER NERGENS 
VLIESELINE- OF DECOVILTOESTANDEN
AAN TE PAS EN DAAROM ALLEEN AL
ZOU IK TERUG KIEZEN VOOR KURKLEER."



Ik koos voor de Kato tas uit De tas van Annelies. Een bucket bag met koordsluiting. Nu kan je volgens mij twee richtingen uit met zo'n tas. Ofwel ga je voor de hobo/Ibiza/hippie look compleet met franjes, veel kleur en kralen. Ofwel hou je het sober à la de bekende Mansur Gavriel tassen en laat je het materiaal voor zich spreken. Omdat het toch de bedoeling is om het kurkleer voor te stellen, koos ik voor dat laatste, een bucket bag in all black.

Het was de eerste keer dat ik met kurkleer werkte en ik moet zeggen; ik was aangenaam verrast. Het is veel soepeler dan verwacht en toch stevig. In de toekomst zou ik wel eerder kiezen voor een recht model van tas, bijvoorbeeld voor een tote bag in plaats van dit model. Dat lijkt me zo zonder bochten gemakkelijker te verwerken. Ik stikte de hele tas wel gewoon met mijn huishoudnaaimachine en dit ging prima. Wanneer ik er leer mee stik, slaat die gegarandeerd steken over, maar met dit kurkleer helemaal niet.

Ook de fournituren en leren hengsels komen van k-bas. Ik gebruikte zwarte nestelringen bovenaan en zwart-bruine rivetten om de hengsels vast te zetten. De passanten (de rechthoekige metalen ringen) waren spijtg genoeg niet verkrijgbaar in het zwart dus die gaf ik zelf een paar laagjes zwarte lakverf. De hengsels werden op maat gesneden geleverd en zijn gemaakt van degelijk, zwart splitleer. Voor de voering koos ik een knalroze wol, kwestie van wat contrast toe te voegen.

Bij deze tas komen er nergens Vlieseline- of Decoviltoestanden aan te pas en daarom alleen al zou ik terug kiezen voor kurkleer. Puur esthetisch is het kurkleer wel even wennen en gaat mijn voorkeur vooral uit naar zwart en donkerblauw. Ik weet echter niet zeker of ik ooit voor de naturel versie zou kiezen. Bij kurk denk ik toch eerder aan 'prikbord' dan aan 'accessoire'. Alhoewel*. Wat goed genoeg is voor Kate, is zeker goed genoeg voor mij!

*Na het zien van deze mooie exemplaren, ga ik mijn mening toch moeten herzien, denk ik.

bucket bag in kurkleer 2

bucket bag in kurkleer 3

bucket bag in kurkleer 4

bucket bag in kurkleer 5

bucket bag in kurkleer 6









Het materiaal voor deze tas werd gesponsord door k-bas om de opening van hun webshop in de kijker te zetten. Mijn persoonlijke mening over het materiaal werd niet gesponsord.





34 opmerkingen:

  1. Recht uit de winkel, lijkt hij, zoals gewoonlijk. Ik moet ook wat wennen aan de kurk, al vind ik de naturel met goud variant wel erg mijn ogen uitsteken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Effenaf af! En die roze voering... de max gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah ik ga ook nog eens een tas op de planning zetten. Leuke tas! En leuke schoenen ook... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Ik durfde niet voor 100% kurk te gaan, maar nu ik de jouwe zie... Fancy!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een plaatje en goed om te zien dat je helemaal geen versteviging nodig hebt om te tas mooi zijn vorm te laten houden. Echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, die roze wolvoering, de max!Ik ben kei hard fan, hoe kan het ook anders, zo geweldig stylish! En zeker kate-waardig! (en ook zwaar fan van de schoenen!). Merci om mee te testen Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens, dat van die lakverf, die ga ik onthouden!

      Verwijderen
  7. Ik wil die tas ook, in mijn hoofd was een bucket bag + kurk perfect en nu ik dit zie ben ik helemaal overtuigd. Ik maakte trouwens een Tote bag met donkerblauw kurkleer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik ben benieuwd! Dat lijkt me heel mooi!

      Verwijderen
  8. oh deze vind ik prachtig en zou ik zo kopen in de winkel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh keischoon ! Dat zwarte kurkleer moet ik toch ook eens uitproberen precies :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooie tas ...ik had niets anders verwacht .....geef je binnenkort eens een workshop ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mei geef ik een tassenworkshop (de Lili-tas) bij Madeline de Stoffenmadam in Lier!

      Verwijderen
  11. Die zwarte was ook al mijn favoriet, nu nog meer! Al Heel mooie bucket bag! En zo'n hippe schoenen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, hier valt mijn mond gewoon écht van open! Hoe fantastisch mooi is dit! Ik ging nooit geen tassen meer maken voor mezelf (wegens véél decovilfrustratie), maar dit doet me toch weer overkantelen... Het ziet er echt zó professioneel uit! Prachtig! Ik heb echt te weinig superlatieven :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, heel knap! Ik ben zelf helemaal weg van dit materiaal, alle vooroordelen die ik had zijn overboord gegooid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh waw die donkere kurk vind ik precies nog mooier! en natuurlijk een prachtige tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog steeds ben ik niet overtuigd van kurkleer al moet ik toegeven dat dit een pracht van een tas is!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik denk dat ik ook zwaar fan wordt van kurkleer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauwie! dat kurk stikt echt wel vlotjes he! Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het origineel! Die met goud, vind ik de mooiste...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel knap! Ik verwerkte de rode kurk tot een 'Marie'. Denk dat ik nog wel 'tassen van Annelies' ga maken :-) En dat van de versteviging vind ik ook zooooooo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig! Ik word steeds nieuwsgieriger naar dat kurkleer!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo prachtig die tassen, waar vind je kurkleer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de nieuwe webshop k-bas! Ze verkopen ook nog heel wat ander materiaal om tassen te maken.

      http://www.k-bas.be/

      Verwijderen